W 1909, gdy
kamienica nr 16 należała do Marii Liedtke, a nr 18 do
jej braci, oba budynki rozebrano i do 1910 na całej
działce wzniesiono kamienicę sześciopiętrową (proj.
Juliusz Dzierżanowski)
Od nazwiska jednej z
lokatorek - słynnej artystki operowej Lucyny Messal -
dom zwano popularnie „Pod Messalką".
Secesyjno-modernistyczna fasada miała asymetryczną
kompozycję. Podwórze od południa zamknięte było
jednotraktową oficyną boczną, natomiast od wschodu
wzniesiono dwutraktową oficynę poprzeczną. W oficynach
pomieszczono luksusową łaźnię, otwartą w 1911. W latach
międzywojennych mieszkał tu zapomniany dziś literat
Ludwik Fiszer.
W 1944 dom został
wypalony, zachował jednak mury wraz z wystrojem oraz
ogniotrwałe stropy. W 1948 obniżono do dwóch pięter
człon frontowy, nadając fasadzie pozór elewacji dwóch
kamieniczek barokowych. Od strony podwórza i w partii
oficyn nie wprowadzono żadnych zmian.
Oficyny wyremontowano w 1997 r.
wzbogacając secesyjny detal o nowe elementy (ceramiczne
pasy). Nieczynna od 1991 r. łaźnia zachowała kompletny,
bardzo obfity wystrój. Łaźnia zaprojektowana przez
Juliusza Dzierżanowskiego (witraże z pracowni
"Białkowski i s-ka", czeskie majoliki z firmy "Allina &
Laurysiewicz" płaskorzeźby Stanisława Jagmina). Po
kilkunastu latach dawna łaźnia doczekała się remontu
zakończonego w 2007 roku. |
pierzeja
północna na starej pocztówce |